Saturday, September 29, 2007

Agihan…


Suatu hari sedang ku berjalan balik dari cc ku lihat ramainya orang yang berhimpun dihadapan tu,, ku tertanya kawan sebelah.. depa dok buat apa tu… kawan beritahu ku depa sedang berhimpun untuk mengambil tabarru’ makanan (ambil derma makanan untuk berpuka puasa) … kurasakan begitu seronok melihat orang berpuasa burkumpul untuk mengambliknya… ku rasakan kesemuanya mesti berpuasa kalau tak napa depa nak pi ambilkan… sehinggakkan ku melihat seorang permuda berpakain kotor pi ambik juga.. berkata dalam hati ku.. bagusnya permuda ini.. walaupun kebersihan dirinya tak jaga tapi dia msih menunaikan kewajipan sebagai hamba allah.. ku melihat pemuda itu lagi dgn membawa barang makanan untuk juadah berbuka itu masuk ke sebuah taman.. ku fakir mungkin dia hendak berbuka dalam taman itu kot… tenang hati ku melihat pemuda itu… ku alihkan pandangan ku kepada pemuda lain pulak yang sedang memerhati makanan itu . mungkin dia tgh Manahan laparnya… ku pandang orang disebelahnya pula… terkejutnya ku apabila ku lihat pemuda yang berada dihadapnya itu makan juadah yang diberikan tadi.. ku ingat sudah waktu berbuka.. ku Tanya kawanku sekarang pukul berapa. Dia kata pukul 6.30 petang.. masih ada sejam lagi untuk berbuka.. masyallah rupanya dia tak posa… pergi ambil makanan untuk berbuka tanpa seganwalaupun dia tau dia tak berpuasa.. sedangkan ramai lagi orang berpuasa sedang menunggu giiliran untuk mendapat juadah itu.. kenapa kah ada juga manusia seperti itu dibumi anbia ini… depa ni tak tau ka perbuatan depa memalukan kaum depa.. dah la tak posa makan di khalayak ramai pulak.. kalau dah tak posa hormatilah orang yang puasa …
p/s Suatu benda yang baik tak semestinya semua baik.. benda yang beruk tak semestinya semuanya buruk… bersama kita menghayatinya… selamat berpuasa…. dan selamat hari raya aidil fitri maaf zahir dan batin... كل عام وأنتم بخير

30 comments:

CahayaMata KemuliaanAgama said...

selamber badak je dia makan....ish3...

butaseni said...

hehehe bubur lambuk takde ke?

akirasuri said...

huhu..
di Malaya juga ramai yang macam tu..
he he he..

a'ahlah bubur lambuk tak ada ke?
;)

Selamat menjalani ibadah puasa dik!

faridmw said...

cahayamata kemualiaanagma

tula...dalam ada kebaikkan ada juga keburukkan mereka....

(butaseni)

bubur lambuk mana ada... arab tak reti buat.. lagipon mekera jrang makan nasi

(akirasuri)

tul tu....

selamat berpuasa...

SoFie NuR said...

biase la kalo ade makanan free utk berbuka,mmg ramai yg akan amik kesempatan walaupun diorg x pose...ntah pe la yg diorg fikir smpai sanggup amik hak org yg berpose...ehmm...

nUr@dDeEn said...

Apsal tak pi sound saja mamat tuh? Tak malu betul la. Hmm .. kat M'sia nih pun, lagi la ada yg tak malu. Budak2 pun tahu puasa, aparaa

achik said...

kat mana2 pun ada org camtu ek.. huhu..

HazuraHamzah said...

masa kecik2 dulu pegi masjid sbb nak makan nasik dlm talam dibulan posa... best ooo...

salam...

sya said...

Salam ziarah dr kak sya.. nampak gambar tu cam kat masjid kampung baru aje..

Azzam Supardi said...

He he he! Kalau dah namanya manusia...macam tu la! Okay. Salam Ramdhan Salam Syawal.

Izariza said...

Farid,
Jauh berjalan, luas pengalaman kan :D

Semoga bahagia selalu di bulan mulia ini.

Izariza said...

Farid,
Jauh berjalan, luas pengalaman kan :D

Semoga bahagia selalu di bulan mulia ini.

khairyn said...

rasanya kalau di pakistan mesti budak tu dah kena bunuh sebab x hormati bulan puasa.

Danisha said...

Ari tu masa balik kampung lalu restoran nasi kandar. Tengok sorang mamat ni yang gerenti melayu tengah membeli makanan waktu tengahari buta.Konon pakai helmet ler nak cover....Sabar jer lah...

khairunnisa a.k.a kieron said...

salam..
bertemu kembali..selamat berpuasa..
taktau nk kata ape..dlm megerjakn ibadah puasa tp dlm ms yg same buat maksiat...cmne tu ek??huhu

faridmw said...

(sofea nur)

biasa la orang bergini.. mna pikir orang lain.... bila tanya islam....

(nuradden)

nak sound pun bukan ada faedah pon... dah mmg bodoh dah.. tak leh buat apa.. malu depa dah hilang.....

(achik)

tul tu... kat msia kira ada malu2 lagi.. sinisampai sifat malu dah hilang dah...

(hazurahamzah)

tul tu... klu ingat kenangan dahulu mesti seronok....

(sya)

tak la... ini dkt syria la.... itu gambar hiasan ja... bukan arab tu.. melayu sedang memeasak juadah berbuka....

(azam supardi)

tul tu... manusia yang tak dapat terima dugaan mcm tu la jadinya...

(izariza)

yup... jauh perjalan luas pandangan./...

(khayrin)

yup...
sini kebanyakkan nama islam.. tp posa pon malas....

(danisha)

itu la.. tp dmalaysia ada juga perasaan malu.. klu sini takda malu dah....

(khairunnisa')

salam kembali...
yup.. itu la klu dugaan yang sedikit pon dah tak larat....

Kak Lady said...

Salam kenal dan terima kasih kerana berkunjung ke blog kak lady...

Manusia ni memang ada macam-macam ragam...tapi bila sifat malu kerana tidak menunaikan kewajipan pada Allah sudah tiada lagi...begitulah jadinya...

fiezafadilla said...

takpelah....kita jaga hal diri kita sudahlah. asal kita tau benda tu salah. jgn pegi join sekaki pulak.

zwitterion said...

salam..
salam ramadhan..
:)

Wira Nordin said...

kamu di mana?
salam kenalan

Azzam Supardi said...

Untuk makluman. Anda diingatkan supaya meng'up-date' blog ini. Sekian. Harap maklum. Ha ha ha!

miss_tree said...

Salam singgah..
Meh nak betulkan persepsi anda..
Kat Msia skrg ni [dengan sedihnya] ada jugak yang x malu mcm tu..
Terang²an makan..
MasyaAllah...

iEn said...

wah wah meriah tol! nak kebab jugak yee! hehee

Si B*ntang said...

kat swak x best ahh.

xde bubur lambuk.

ahaks!

singgah ! singgah !

bunga rampai said...

Begitulah manusia ini dengan kepelbagaian sikap, perasaan, perangai. Lihat, perhati, dan renung. Kepelbagaian itu umpama guru untuk kita juga - yang baik jadikan contoh.

Padatkan ibadah menuju Lailatil Qadar.

Salam dengan senyuman :)

Zalisa Maz@ZN Isa said...

Selamat berpuasa dan berhari raya. Maaf zahir batin juga :)

TedungS said...

kalau tendang je kepala die tu agak2 berbaloi tak?

aku tau aku tau, kau mesti ckp tak nye. Ish geram tol aku ngan mangkuk tu le

Saberrrrr

tulip said...

salam ziarah..
masuk blog ni kena senyum sokmo kan?... hihihi..
Selamat hari raya..

ILA said...

Salam Ziarah kembali buat En.Farid:)

apa sekalipun kesimpulannya....
sekurang2nya..sikap manusia lain m'buatkan diri kita sedar & m'jadi tauladan utk diri & kluarga kita.

Selamat Hari Raya:)
Salam dr Syasyadream~~*

faisal said...

org sekarang dah ramai yang tak takut dosa...huhu