Sunday, June 17, 2012

pilihanraya mesir pusingan ke2...


erkini | Info Pilihanraya Mesir

Hari pertama pilihanraya Presiden Mesir berakhir jam 8 tadi penuh dgn caca merba. Seakan-akan berada di medan perang hingga berlaku pergaduhan antara dua penyokong yg memaksa hakim menutup sementara pusat mengundi. Risau dan runsing membaca berita2 berkaitannya. Sukar untuk menjangkakan kemenangan buat Dr.Muhammad Mursi jika tanpa bantuan dari Allah. Pemuda Ikhwan dan FJP yg bertugas dalam pilihanraya ini pendek kata terpaksa bergadai nyawa. Mereka terpaksa berdepan dgn keganasan dari samseng, penyokong Ahmed Syafiq yg dibantu oleh tentera dan polis. Terlalu banyak kes yg berlaku pd hari ini.

-Jumlah pengundi yg meningkat mendadak seramai 900 org berbanding jumlah yg digunakan semasa pusingan pertama sblm ini di pusat mengundi di Giza.

-Hakim yg mengakui sebagai penyokong Syafiq. Di sebuah pusat mengundi di Daqahliyah, hakim bertugas mengaku terang2 di depan pengundi bahawa dia adalah fulul, Syafiq juga fulul dan meminta pengundi menyokong Syafiq.

-Petugas FJP di wilayah Kafr Syeikh berjaya menahan sebuah bas yg membawa pengundi dari wilayah lain iaitu Suhaj utk mengundi Ahmed Syafiq di Kafr Syeikh, antara wilayah yg menjadi penyokong kuat Mursi.

-Rasuah undi terlalu berleluasa dgn harga bayaran semakin mahal berbanding hari2 sebelum ini. Di Matoriyah, satu undi bagi Syafiq dibayar LE500 dan di Ismailiyyah lebih tinggi iaitu LE1,000. Sementara di kawasan2 lain, ia berharga antara LE200 hingga LE300. Paling sedih,terdapat penduduk hanya mampu diumpan walau dgn bayaran LE50!

-Beberapa wakil calon Dr.Muhammad Mursi dihalau keluar oleh hakim yg bertugas dari pusat mengundi tanpa sebab. Ia dikesan berlaku di Darussalam, Kaherah.

-SPR dan tentera yg membantu org tua atau kurang upaya utk mengundi telah menandakan di petak Ahmed Syafiq walaupun pengundi tersebut mahukan Mursi.
-Kes pengundi yg mengesan terdapat pihak lain telah mengundi untuknya.

-Petugas dan penyokong Ikhwan terpaksa berhadapan dgn provokasi penyokong Ahmed Syafiq yg mengutuk Ikhwan dan pengasasnya, Imam Hasan Al-Banna dgn perkataan yg jijik dan kotor.

Semoga Allah bersama mereka.

copy/paste dari us nasarudin hassan

4 comments:

KakNi said...

Assalamualaikum. apa khabar? macam mana suasana berpuasa di sana? mak dan baby sihat?

KakNi said...

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir & Batin.

Dadan Sujana Kusumah said...

salam untuk anda dan keluarag yang berbahagia dari kami di bandung!
Megahrental, Sewa Mobil murah di bandung | Rental Mobil di Bandung.
Megahrental - telp.+6282130175579 adalah salah satu rental mobil yang ada di kota Bandung yang melayani berbagai keperluan anda, baik untuk rental mobil di dalam kota bandung atau rental mobil untuk keluar kota Bandung dengan harga murah dan terjangkau, mobil yang terawat baik serta sopir yang handal dan profesional.
rental mobil di bandung
sewa mobil di bandung

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)