Friday, September 21, 2007

Selepas beberapa hari berpuasa…

Siang kita berpuasa malamnya pula menuanaikan sunat tarawihk.. menjadi kebiasaan bg orang sini sunat terawihk sehingga penuh masjid… kanak2, orang tua2, peniaga2, pamandu2 teksi dan bas bermasa menunaikan sunnat terawihk walaupon mereka melakukan 8 rakaat sahaja… telah tertanam dalam diri mereka untuk menunaikan ibadah tersebut… jikalau terlamabt sahaja pergi ke masjid maka terpaksa la berhimpit menunaikannya.. kerana masjid disini sentiasa penuh… ada sebuah masjid atau mungkin kebanyaakan masjid disini membaca satu muka alquran satu rakaat trawikh dan apabila selesai 20 rokaat maka selesailah satu juzu’ alquran, apa yang mengagumkan saya apabila saya melihat seorang kanak2 lingkungan 7 thn bersembahyang terawihk dgn memegang alquran… kiranya dia membaca sekali dgn imam sewaktu imam membaca surah selepas fatehah…oleh itu selesainya bulan ramadhan ini maka dia telah mengkhatam alquran sekali… terasa rendah kalau nak dibandingkan dgn kanak2 itu apabila dia boleh menghabiskan 20 rakaat terawikh dan satu juzu’ dari alquran sedangkan dia baru berusia 7 thn…adakah masa aku kecil dahulu aku melakukan benda yang sama… terfikir sejenak. kenapakah semasa dimalaysia dahulu ku tak pernah nampak kanak yang segini rupa… walaupun ekonomi mereka kurang tpi dari segi ketqwaan mereka lebih tinggi dari kita… walaupon dalam hidup mereka (bukan semua arab) suka menipu dan sebagainya tetapi apabila disebut selawat ke atas nabi mereka kan berselawat dgn penuh keikhlasan… mereka ini berpegang kuat dgn alquran dan sunnah… apa yang tak leh nak diubahkan ialah tabiat mereka itu segelintirnya tak pandai menjaga kebersihan…

Selamat berpuasa..
buatlah sesuatu dgn penuh keikhlasan
Semoga nanti diberikan sebaik2 pembalasan…


Buat ibuku, ku ucapkan selamat hari lahir yang ke 51 thn… moga dipanjangkan umur dan diselamtkan didunia dan akhirat… apa yang ku hendak beritahu ibuku kami anak2nya sayangkan mak… selamat hari lahir mak…

16 comments:

bunga rampai said...

Salam,

Pengalaman yang dipaparkan dalam entri ini elok kalau direnung dalam-dalam dari aspek asuhan dan didikan awal kanak-kanak dalam perspektif Islam. Terima kasih.

Doa saya untuk ibu anda sempena hari lahirnya :)

Selamat berpuasa dan berbuka.

ah kim said...

Ya lo! Betul lo! Ho?

faridmw said...

(bunga rampai)

tul tu... asuhan yang betul pasa anak2 akan menjadikan anak2 itu berjaya dimasa hadpannya...
tima kasih... selamat berpuasa...

(ahkim)

betul2...

syahidatul said...

Insafnya..... contoh yang menarik... :). thanks for sharing this..

Hm... memang orang Arab ni cepat lembut hati mereka ketika disebut nama Rasulullah s.a.w. ya... hakikatnya mereka keras kepala dan hati pun keras kan...

akirasuri said...

Oh!
pemandangan yang menarik untuk mendidik anak-anak mencintai solat, masjid, al-Quran..

Selamat hari lahir buat bunda kamu.
Mudah-mudahan dirahmati Allah sentiasa.

jaga diri baek-baek dik!

Salam.

CahayaMata KemuliaanAgama said...

kagumnya dapat tengpk budak macam tu..jauh sekali bezanya dengan diri ni waktu kecil dulu...

ismisuzu said...

hmmm... kagumnya!
mesti byk lagi citer menarik kat sana kan?
jgn lupa share dgn kami ye!

butaseni said...

sedar tak sedar terawih jugak adalah satu jenis senaman dikala perut penuh hehehe

tengah senyum bacab blog kau ni :D

nUr@dDeEn said...

Selamat hari lahir untuk bundaku .. eh, eh .. silap bundamu. Moga panjang umur & sihat waalafiat.

Kamu kat mana sebenarnya, dik farid?

faridmw said...

(syahidatul)

tul tu... mereka apabila kita menyebut ja selawat keatas nabi terus lembut.. dan terus berselawat... walaupun perangai mereka tak seperti nnabi...

(akirasuri)

tima kasih.... itulah salah satu pendidikan yang terbaik2 untuk anak2...

(cahayamata kemualianagama)

yer ler.. kita masa kecil dahulu.. mmg mayang terawihk tp tak pegang...

(ismisizu)

insyaalah.. saya kan berkongsi kehidupan disini...

(butaseni)

hidup ini penuh dugaan.. tp hadapinya dgn senyuman..
senyum selalu..

(nuradden)

saya ada di syria... tima kasih atas ucapan tu...

achik said...

kagumnya dengan budak tu..

selamat hari lahir utk ibu kamu.. semoga sentiasa dirahmati Allah.. :)

jinggo said...

bagus sungguh budak itu kan.......
beruntung mak bapak dia....

selamat hari jadi ibu mu......

salam dari jinggo.....

Mak Su said...

kita seharusnya patut kembangkan minat dari kanak2, kan

ah kim said...

Salam Eidul Fitri. Maaf Zahir Batin.

TedungS said...

salam ramadhan, semuga seniasa dirahmati allah

faridmw said...

achik..
tul tu... sesiapa yg melihat pasti akan terasa mcm tu....

(jinggo)

yer le mana nak tmpah kuah kalau tak ke nasi..

(maksu)

tul tu... kita harus mendidiknya dai masa kanak2 lagi

(ah kim)

selamat hari raya... maaf zahir batin....

(tedungs)

salam ramadhan....