Saturday, September 15, 2007

Bulan puasa yang penuh cabaran dan dugaan

Tibalah sekarang yang bulan yang mengajar kita erti kesabaran yang sebenar iaitu bulan ramadhan…bulan ini juga untuk kita mendekatkan diri kita dgn allah SWT… dgn menahan lapar disiang hari dan melakukan ibadah terawikh dimalam harinya..

عن رسول الله صلى الله عليه وسلم

الََلهمَّ إني لك صمتُ وبك آمنتُ ولك أسلمتُ،وعليك توكّلتُ وعلى رزقك أفطرت،ذهب الظَّمأ وابتلَّت العُروقُ وثبت الأجرُ إن شاء الله يا واسعَ المغفرة اغفرلي اللهم أعنَّا على الصيام والقيام وغضِّ البصر وحفظ اللِّسان وصلى الله على سيدنا محمد وآله وصحبه وسل
م


Dugaan dan cabaran kami disini selain menahan lapas ialah masalah bekalan air yang tak mencukupi… hari pertama kami menempuhi cabaran bulan puasa ialah. kami terpaksa membeli makanan diluar akibat ketiadaan air yang menyebabkan kami tidah boleh memasak untuk berbuka… hampir sehari la takda air… dugaan hari pertama berpuasa telah menyabarkan kami dgn kesabaran yang sebenarnya…. Pada hari kedua puasa kami mengabil iktibar dari hari kelmarin dgn menadah air lebih supaya bekalan air mencukupi untuk memasak berbuka puasa… kalau asyik membeli makan dkt luar nanti jawapannya hari lain berbuka dgn kurma ja la…. . kepada kawan semua selamat menuanikan ibadah puasa dgn hati yang tenag lagi terbuka… kesusahan didunia kegembiraan di akhirat…

19 comments:

Izariza said...

Salam ziarah,
Ramadhan itu meski datang dengan tribulasi, tetapi tetap menjanjikan barakah!

Selamat berpuasa dik.

faridmw said...

(izariza)

insyaallah.. salam ramadhan...

SoFie NuR said...

salam,

sabar je la..mungkin ade hikmah disebaliknye..

selamat menjalani ibadah pose dgn sabar n tabah...:)

faridmw said...

(sofea)

insyaallah

Mak Su said...

Hai.. assalamualaikum.. kat mana tu tak dak air tu..? sabar ya.

ismisuzu said...

syiannya dia...!
la ni org kat penang n kedah lak terlebih air. sampai tenggelam rumah diorg.
sabar je la ek. lain org lain dugaannya...

IndahSakura said...

Salam,

Selamat menjalani ibadah puasa. Hadapi setiap dugaan itu dengan seikhlas senyuman :)

akirasuri said...

oh..
Salam Ramadhan..

tak ada air ek..
kesiannya..
sabar ek :)
mudah-mudahan berkat sabar beroleh yang lagi hebat kan..

jaga diri..

ah kim said...

Salam.

Ya lo! Salam Lomadhan la ho!

Nyalan lulu!

achik said...

huhu.. mmg jenuh kalau takde air.. sabar ek.. :)

Sastri said...

salam... farid kat mana yea? harap2 bekalan air dah ada... selamat menunaikan ibadah puasa dan terawih... :D

~qudwah_mardihah~ said...

mengharap balasan ilahi, kesabaran ini menjanjikannya...

insyaAllah..

~Kebaikan itu ada pada lima perkara iaitu mampu mengawal diri,menjauhkan diri daripada menyakiti orang lain, menggunakan rezeki yang halal,berserah diri kepada Allah dan menyakini segala kekuasan Allah.~

Selamat berjuang dalam ramadhan...beruntung ya merasai nikmat ini...

nikmat yang ada ini masih mampu untuk mencukupi dan menerangkan kebesaran Ilahi. Nikmat yang terindah, kita telah perolehi, sesekali, Allah menarik sedikit nikmat itu, namun kita masih bersama dengan segala NIKMATNYA...insyaAllah. Semoga terus meneruskan perjalanan ini.

~mardihah~

faridmw said...

(mak su)

dkt syria... mmgla banyak dugaan dkt sini.

(ismisuzu)

tul tu lain orang lain dugaannya.. tp klu kat sini tak pernah lagi la sampai banjir... sbb hujan pon jrang... senyum selalu.

(indahsakura)

tul tu.. dugaan didunia hanya seketika.. balasan kesabaran itu di akhirat selamanya..

(akirasuri)

insyaallah... moga2 begitu la..senyum selalu.

(ah kim)

salam ramadhan...

(achik)

itula sbbnya,.. mmg jenuh.. tp itu lah namanya dgaan.. senum selalu..

(sastri)

ada dkt syria.. sini mmg air rajin terputus.. susah sikit la. insyaallah... salam ramadhan.. senyum selalu.

(qudwah_mardiah)

tul tu.. dugaan didunia balasan kebaikkan di akhirat..

13may said...

salam,
posa time tadak air???
pengalaman menarik tuh...

selamat berbuka posa :)

Iman Mawaddah said...

Sabar je la ya :D

ah kim said...

Faridmw...

Tatak celita balu ho? Hohoho!

nUr@dDeEn said...

Salam,

Dah ada air ke belum ni? Selamat menjalani ibadat puasa! :D

khairyn said...

semoga tabah menghadapi ujian di bulan ramadhan

faridmw said...

(13may)

mmg best tapi kalau tada air elalu tak best juga...

(iman mawaddah)

inikan bulan untuk kita banyakkan sabar... tgh bersabar la ni..

(ahkim)

insyaallah...

(nuradden)

sekarang ni ada la... tp tak tau la nanti... minta bg ada la.. selamat berpuasa...

(khairyn)

selamat menjalani ibadah puasa..