Tuesday, January 11, 2011

dugaan di awal2 tahun...

asalamualaikum.. kalimah yang kedua selepas bismillah hirrahmanirrahim... (bismillah dihazafkan kerana baca dalam hati.. hehehe)
senyum man nak ceritakan dugaan2 yang allah uji kepada hambanya yang beriman..
pertama sekali pada malam tahun baru.. aku tiba di airpoert egypt selepas pulang dari syria.. aku disoal siasat oleh pegawai airport tu hampai sejam lebih.. apa yang dia nak pon aku tak tau... berpeluh aku mcm aku baru sedang mandi... bermacm doa aku hembuih dkt dia... hehehe.. supaya aku lepas...
yang kedua paik jamban bocor... semua tu melibatkan dt... aduih.... duit2...
yang ketiga sakhonah pulak bt hal (rosaklama dah tapi aku ja yang tak perbaik.. heheh)...... dt lagi....
pastu yang terbaru letrik umah aku terputus.. aku tgk umah orang lain semua ada letrik.. napa umah aku ja takda.. semalaman la takda.. petang esok aku cuba tgk.. rupanya dah rosak.. kena panggil arab mai perbaik.. duit lagi... dugaan allah semua tu...
setiap dugaan itu adalah penguat bg kita dalam mnutut ilmu dan mnguatkan iman.. duit dkt mana leh cari.. hehehe
kot2 sapa2 nak bg dt ok gak.. hehehe..

p/s allah menguji hambanya itu takat kemampuan hambanya ja... jgn merungut ata dugaan ini... hehehe... saya tak merungut tapi hanya menceritakn ja.. hehehe....
sentiasa lah senyum...

"Kebajikan yang ringan adalah menunjukkan muka berseri-seri dan mengucapkan kata-kata lemah-lembut
-Saidina Umar bin Al-Khatab"

wallahu a'lam...

7 comments:

Ku Tak Sempurna said...

pegawai airport tu nak berkenalan kot

hehehe


tabah hadapi ujian ya (ingatkan diri sendiri gak ni )

Nur Misnan said...

hehehehe... berkenalan ler tuh..

sabar jer ler

Izariza said...

salam Farid,
begitulah dik, hidup kita tidak pernah putus dari ujian, baik besar mahupun kecil .. semoga kamu baik2 saja ye..

Bunga Rampai said...

Hehehe... gelak dulu sikit-sikit. Bukan apa, ... comel sangat entri ni :)

Duit boleh cari di mana-mana. Iman cari kat mana? Mujurlah Dia masih mahu menguji. Kalau Dia berhenti menguji bagaimana?

Salam senyum-man?

Bunga Rampai said...

Aiik, macam mana ada tanda soal kat salam saya tu? Ok, ulang taip ... yang betul punya:

Salam senyum-man :)

:))

zafi said...

semoga semua selamat di sana!

Aku Cikni Ahnie said...

Kdg2 kita nak berkongsi cerita tapi orang ingat kita nak merungut, lalu orang kata kita tak bersyukur, susah jugak tu.

dugaan dugaan....