Saturday, February 9, 2008

Peperiksaan….



rajin2 lah membaca....


Dah lama juga tak update blog ni… nampak mcam dah bersawang dah tpi bukan dkt kat blog aku ni tp dkt cc ni…. Takda kena mengena pon.. saja jer…
Nak update tp malas nak menaip… biasa la sebok… tpi tak tau la sebok apa… sebok tunggu bas nak ke kelas kot atau sebok tgk awek2 arab ni…
Rasa cepat sungguh masa belalu… kedua tahun baru dah dilalui.. adakah ada perubahan pada diri aku selepas… “barang siapa dapat mengubah diri kearah lebih baik dari kelmarin maka untunglah dia”… sedar tak sedar aku dah nak hampir dgn peperiksaan.. walaupon ada sesetgh orang mengatakan lambat lagi bg aku sudah hampir… kerana tinggal 3 bulan sahaja lagi untuk periksa.. mula la susah hati.. tp insyallah allah aku akan baut yang terbaik…
Nak baca satu kitab tu bukan sikit… kadang sampai 300 muka surat… tu baru satu subjek.. ni ada 17 subjek… peningnya kepala… rasanya 3 bulan tu tak cukup pulak… tpi nak buat macam mana dah adat dalam belajar.. klu nak senang ja baik dok darjah satu ja… tul tak? Itu lah hakikat bg seorang pelajar… Aku ingat kata2 allah yarham ustaz syari ishak “ kita belajar bukan kerana periksa… belajar kerana ilmu” itulah kata2 yang aku pegang selama ini…. Semoga allah merahmatinya…
Aku tgk kawan2 lain yang sedang periksa sekarang sampai tak kuar rumah… membaca ja… takpa la otak depa jenis A… hafal senang masuk… kira hampir kesemua kawan ku baca buku malam periksa.. depa kata baca malam periksa senang masuk lagi dari baca awal.. tp itu pendapat depa.. tul tak.. bg aku persedian awal tu lagi penting.. nanti takut tertekan terputus lak satu wayer terus takleh buat apa… itu baru senang…
p/s kepada semua yang dah lepas periksa, selamat tenangkan fikiran tpi jgn ganggu orang lak..
kepada yang tgh periksa, selamat menjawab periksa dgn penoh yakin..
kepada yang akan menghadapi periksa pula, selamat membaca buku tpi jgn salah
baca buku pulak…
kepada semua insan yang bergelar manusia, selamat maju jaya…

7 comments:

puterikurekure said...

best of luck ya!
akak doakan awak k?

Mak Su said...

semoga berjaya

faridmw said...

(puterikurekure)

tima kasih....

(maksu)
insyaallah

jinggo said...

salammualailkom....

bang_gugar said...

salam,

dah nak pereksa ka..

baca buku rajin2 no..

(",)

puterikurekure said...

jemputan kahwin hamba di blog hamba. sila datang ke blog hamba ye!

kawaii_desu said...

selamat maju jaya ok..
banyak2kan makan kismis dan kurma kalau nak senang hafal...

kalau dari segi doa2 yg lazim diamalkan awak musti lagi tau kan...

tapi jgn la busy tgk awek arab... tu yg jdi payah nak hafal tu hehe