Thursday, October 25, 2007

Perangai arab…



berdoalah..


Sejak kebelakangan ni aku begitu geram dgn arab.. tak tahulah kenapa.. mereka seakan hendak mencari pasal dgn pelajar melayu….
Baru2 ini seorang pelajar sini dihantar pulang tanpa alsan yang kukuh.. selang beberapa hari seorang lagi pelajar perempuan sini dihantar pulang… kenapakah mereka ni terlalu membenci pelajar2 agama… sedangkan mereka perpegang pada agama.. mereka ini hanya nama saja islam tp perangai tak serupa islam… seorang sahabat rumah ku kehilangan passport di imegresen sini… masih belum selesai lagi kes tu timbul kes lain pulak yang membabitkan pelajar kita… tak tahu la kes apa pulak… seorang kawan saya yang kehilangan passport tu pergi ke imegresen kembali semasa hendak pulak dia lihat ada pelajar Malaysia kena tangkap lagi.. tak sempat nak sembang… perkara mcm ni boleh membuatkan ramai pelajar benci pada arab… napa lah mereka ini bodoh sangat….
Satu perkara yang tak dapat saya lupakan ialah kata kawan saya, dia menceritakan bahawa arab yang bekerja di lampangan terbang memarahi seorang pelajar asing dgn berkata “ kami lebih rela masukkan pelacur dari pelajar” …. Geramnya hati kami disini hanya tuhan saja yang tahu.. kami hanya boleh berdoa sahaja moga dipermudahkan untuk menuntut ilmu…


ya allah bantulah hambunya yang sedang dalam kesusahan ini...


26 comments:

echah_syed said...

tu la pasal asik berperang jer..sedangkan lawan dorang sama sebangsa dan seagama..pelik !!

~ kt mesia ni student arab berpoya dan mabuk :(

~ skrg ni pun kt mesia dah terjangkit wabak benci sesama islam..x serik2 :P

shasha said...

apa yg dorang benci sangat kat kita lak??..kita ada ganggu dorang ke?..sama2 nak cari ilmu pun nak benci-membenci..tak faham laa...

miss_tree said...

tumpang geram baca entry nih..
sepatutnya kita saling tolong menolong.
sigh~

miss_tree said...

tumpang geram baca entry nih..
sepatutnya kita saling tolong menolong.
sigh~

Purpleheart said...

Geramnya, syian student kita kat sana ayea..

pandagumuk said...

dorng tu kdg2 dengki kuat.
sabar la ek.
moge2 nutim jd kat kamu pule.

nanonano said...

oowhh..camtuh eyh prangai diowg?
hurrmm,dah la bdn diowg ni lg bsr dr bdn owg mesia kn..
ishk.. harap2 farid xde mslh la smpai abes pengajian kt sane eyh..
:)

Sarah Mohd Shukor said...

salam farid.

eh, knp jd sampai camtu skali? yg paling tak tahan bila pelacur dimuliakn lebih dr pelajar. hmm. smga ada penyelesaiannya utk korang sume kt sana.

arsaili said...

salam...mmg dh masak ngan arab ni, ada yg baik ada yg teruk..masa kat airport cairo dulu macam nak makan org jer...tak mesra pelancong...sabo jer

HAnA-Ni-Mo-Nai said...

astafirullah..
sampai tahap mcm tu sekali...
watashi yg baca pun dah rasa terhina

faridmw said...

(echah_syed)

itu la yang pelik..
depa ni ada akal tp tak mau guna..

(shasha)

biasa la orang yang tak nampak negara luar langsung...

(miss tree)

betul tu.. ntah la moiga hati depa semua ni dibukakan oleh allah..

(purpleheart)

nak buat mcm mna
dah dugaan darinya..

(pandagumuk)

biasa la arab.. depa kuat syak pada seseorang..

(nanonano)

insyaallah... moga2 begitu la..

(sarah)

arab dah mmg macam tu.. depa nak kita bodoh mcm depa...

(arsili)

mmg depa mcm tu kot... kami kat sini rasa mcm nak gaduh ja ngan depa...

(hana-ni-mo-nai)

biasa la tu.. arab dah mmg jahil..

nawalraudhah said...

nape la nak benci sgt ek..apa dia ingat kita kat malaysia ni tak muak ke tgk arab sana sini...tp kita tak kisah pun..

achik said...

mak aih.. apsal la teruk camtu..
sabor je la.. semoga dipermudahkan segala urusan kamu dan kawan2 kamu yg lain.. insya-Allah..

kawaii_desu said...

sentiasa bersabar hadapi dugaan.
kita mmg dah lama meluat org arab sebab depa perasan bagus.

mereka sebenarnya mmg pandang rendah pd orhg melayu and yes, depa kat sini kemain ligat lagi...

semayang ke mana apa ke mana...
so tak yah nak marah2 org yg camtu. not worth it...

senyum selalu

tintaHati said...

kat syria memang bermasalah ker? tak rujuk kedutaan malaysia? takkan suka hati boleh hantar student balik tanpa alasan?

Mak Su said...

terlebih-lebih sangat bangga diri

Azzam Supardi said...

Biasa la arab. He he he!

DiaHarris said...

salam aidilfitri.. ;)

NBK466 said...

Kesian & sedih...udah ler org2 Islam dipandang sepi dek mat2 salleh esp lepas 9/11, kat tanah yg satu kiblat pun still jadi begini? Bila ler mat2 arab tuh nak sedar yg umat kita sedang diserang skg..kalau tak bersatu camno??

nUr@dDeEn said...

Wah, melampau sunggug tok-tok Arab nih. Tu la pasal diorang asyik kene godam ngan amarika n israel saja. Ntah hapa-hapa.

Kalo Farid nak tahu, bukan saja kat sana, kat negara kita nih pun student2 Arab selalu saja buat perangai. Er.. bukan nak ngutuk, tp bercakap melalui pengalaman. Tak tahu la nak wat camne ngan diorang neh. HOH!!

Darling said...

dorg tak suka student malaysia or semua student luar dorg tak suka? atas sbb apa ek? konpius lak..

Shumierain said...

Farid,
Semoga sabar b'byk gan kebodohan org2 arab 2..mmg tul la kt p/cik sy, yg kaum paling bodoh kat dunia ni adalah org arab..

Tgk la walaupun ngr dorg kaya raya tp dorg xnak tlg jiran yg tgh b'perang..dah la xnak tlg pas2 siap sekutu lg gan yahudi n kafir..kan ker bodoh..

Sori...t'emotional lak..BTW good luck 4 ur study..

Kak Lady said...

Salam faridmw...SELAMAT HARI RAYA dari kak lady...membalas kunjungan farid kelmarin...

Moga segalanya akan dipermudahkan...biarlah mereka dgn perangai mereka tu...jgnlah pulak kita yang terikut2 perangai mereka tu...

kurekuredalamperahu said...

ishh..macam tu rupanya diorang layan pelajar2 kite kat sana.

teruk betul! semoga kamu elamat di sana ye! saya doakan kesejahteraan kamu dan kawan2..

shahril aley said...

bawa banyak bersabar ye farid. semoga kekacauan itu membawa semangat kuat & jatidiri sebagai islam sejati. tak heran orang arab ni selalu tidak bersefahaman antara serumpun mereka sendiri

KaaMyL said...

salam blogger..

ehna pun penah tggl kat arab. 4 taun kat sana bleh nampak la cemana arab ni idup. tgk dorang tu macam dapat gambaran hidup ms zaman jahiliah dulu2..betul tak? dugaan ada kat mana2 je..bykkanla bsabar fasobrun jameel