Sunday, August 26, 2007

Kenapa perangai arab ni…….

penantian yang tak kesampaian.....

Hari jumaat yang lalu… seorang ustaz dan pelajarnya datan kesini…. Tibanya di lampangan terbang ustaz dan pelajrnya ditahan oleh pegawai imegresen di situ.. mereka menahan ustaz dan pelajarnya itu tanpa sebarang sebab kukuh… ikut suka hati mereka ja nak tahan orang.. alasan mereka tahan ustaz itu adalah mereka mengatakan ustaz itu pernah belajar disini… napa itu dijadikan alasan sedangkan benda itu dah lama berlalu.. terasa kecewa ngan sikap arab sebegitu.. sebab itulah nabi diturunkan dikalangan arab sebab mereka ni begitu jahil sangat… bilakah Negara dan orang arab ni nak pegang pada nizomnya (peraturan)… sebelum ini ada kawan saya cerita da seorang pelajar indonesia yang ditahan dan bergaduh lagi dgn arab sini sehingga ditahan lebih lama lagi… salah seorang arab itu telah berkata kepada pelajar Indonesia itu “kami lebih rela mesukkan ke negara kami *……. dari pelajar” …
kami disini mengharapkan semoga ustaz dan anak muridnya kuat semangat dan menganggap ini dugaan untuk belajar… mereka ditahan di lampangan terbang hampir 2 hari tanpa boleh kuar sebelum dihantar balik kemalaysia… para pelajar disini terpaksa menungu dilampangan terbang 2 hari berturut2 silih berganti takut ada apa2 berlaku…
Kami berharap kepada pelajar itu semua moga jangan berputus asa untuk datang kembali dan jgn patah semangat untuk belajar… saya doakan juga moga mereka selamat sampai ke Malaysia… dan moga allah merubah perangai orang arab sini supaya lebih berpegang pada nizom mereka… aminnnnn…

Tanda * perkataan kurang elok...

6 comments:

khairyn said...

nak menimba ilmu, kenalah tahan dengan setiap dugaan Allah.

Semoga semua selamat

tintaHati said...

eh macam cerita kat blog BAYU. KAmu pun turut menunggu sama ka? Apa masalah org2 arab tu sebenarnya??

zalisa maz said...

Kasihan kepada pelajar2, kasihan lagi kepada si Arab itu :D

SoFie NuR said...

salam,

kalo dah arab tu mmg arab la...mmg agak bengang gak ngan geng2 pak unta ni..dah la perasan diri seniri bagus dari org lain..ntah pape je...ade otak letak kat lutut...umph...

~qudwah_mardihah~ said...

salam....

arab memang begini. Penah lah jugak bergelak pecah perut di MC'd(satu masa dulu sebab tak paham apa butir ayatnya)......

:(

faridmw said...

(khairyn)

itulah sebab... nak menimba ilmu kena tahan la dugaannya... setiap perkara ada dugaan....

(tintahati)

hari yang tersangkut tu.. asalnya nak pergi juga.. tp tak sihat sikit.... masalhnya sapa pun tak tau... sebenarnya arab sini tak suka orang datang belajar dan tak suka pada pelajar.. itu yang paling penting....

(zaliza maz)

kenapa nak kesihan pada arab tu pulak....?

(sofie nur)

biasa la dah otak himar(kaldai) letak dkt mana pon sama ja... tak berguna langsung...

(qudwah mardiah)

;)